Działania ogólnomiejskie Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa
Szanowni Państwo,
w listopadzie 2018 roku zostałem ponownie wybrany Radnym Miasta Krakowa, startując z 3. miejsca na liście osiągnąłem pierwszy, najlepszy wynik wśród wszystkich startujących w 4. Okręgu Wyborczym. W grudniu 2018 roku Prezydent Stołeczno – Królewskiego Miasta Krakowa Pan Profesor Jacek Majchrowski zaproponował mi stanowisko Zastępcy Prezydenta Miasta i 6 grudnia 2018 zostałem powołany na Zastępcę Prezydenta Miasta Krakowa, następnie przez ponad 5 i pół roku pełniłem tę funkcję.
Ten okres, 5 i pół roku, to okres pandemii COVID, czas agresji Rosji na Ukrainę i czas pozbawienia samorządów, zwłaszcza tych największych, znacznej puli dochodów budżetowych, szczególnie pochodzących z dochodów z podatku PIT, przy jednoczesnym zwiększeniu zadań.
Jednak w tym czasie udało się zrealizować wiele ważnych dla Krakowian spraw i inwestycji. Oto one:
- Znaczne skrócenie kolejek oczekujących na mieszkanie (kiedyś ponad 2000 oczekujących, teraz około 400 osób).
- Znaczne skrócenie czasu oczekiwania na mieszkanie (kiedyś 2-5 lat, teraz pół roku, a maksymalnie 2 lata).
- Przekazanie osobom oczekującym ponad 2500 mieszkań, w tym ponad 600 mieszkań nowych i prawie 1900 wyremontowanych pustostanów.
- Wyremontowanie w trybie programu „Mieszkanie za remont” 150 pustostanów.
- Wybudowanie prawie 600 nowych mieszkań.
- Uruchomienie programu budowy mieszkań czynszowych Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa „Ziemia Krakowska”.
- Przygotowanie i start w konkursie na Społeczną Agencję Najmu i docelowo podnajem mieszkań dla oczekujących na mieszkanie socjalne.
- Znaczne zmniejszenie zadłużenia lokali mieszkalnych.
- Radykalne zmniejszenie odszkodowań za brak lokali socjalnych.
- Bardzo aktywny udział w konsultacjach ustaw i rozporządzeń.
- Stworzenie 2 nowych Punktów Obsługi Mieszkańca w galeriach handlowych (Bonarka i Zakopianka) i łatwiejszy dostęp do obsługi.
- Uruchomienie Krakowskiego Centrum Kontaktu - dostęp telefoniczny i internetowy do informacji oraz obsługi mieszkańców.
- Wdrożenie do obsługi prostego języka, co pozwala zrozumieć nawet trudne sprawy urzędowe.
- Wdrożenie tzw. urzędomatów, co pozwala odbierać dokumenty w dowolnym czasie.
- Ponad 90% rozmów dochodzi do skutku.
- Tylko 27% rozmów wymaga specjalistów, reszta jest realizowana przez call center.
- Znaczący wzrost pozytywnych ocen obsługi mieszkańców, obecnie ocena 4,53 na maksymalnie 5.
- Przygotowanie i wdrożenie Społecznego Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu w Krakowie.
- Przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych (badania marketingowe, ankiety dla 12 tys. użytkowników) w zakresie godzin sprzedaży alkoholu.
- Przyjęcie (bez sprzeciwu) uchwały o ograniczeniu godzin sprzedaży alkoholu w Krakowie.
- Radykalne efekty wdrożenia ograniczeń godzin sprzedaży alkoholu – spadek interwencji Policji o prawie 50%, a Straży Miejskiej o prawie 40%.
- Akcja „Płać podatki w Krakowie” i ponad 200 tys. nowych podatników, z czego ponad 100 tys. to wzrost bezwzględny.
- Wdrożenie Karty Krakowskiej.
- Kontynuacja Podatkowej Grupy Kapitałowej Krakowskiego Holdingu Komunalnego i corocznie kilkanaście milionów złotych oszczędności dla Miasta.
- Reforma finansów publicznych w Krakowie.
- Reforma czynszów w lokalach komunalnych.
- Pozyskiwanie zewnętrznego finansowania w postaci dotacji i grantów, np. na cele mieszkaniowe.
- Wyremontowanie i oddanie do użytkowania Fortu Łapianka i Fortu Borek z przeznaczeniem na muzeum, lokalne centrum aktywności i na dom kultury.
- Prowadzenie inwestycji w zakresie pokazania Szlaku Twierdzy Kraków.
- Odzyskanie części niewłaściwie użytkowanych fortów.
- Bardzo wysoka ocena polskiego i międzynarodowego środowiska „fortowego” dla działań krakowskich.
- Otwarcie Muzeum i Centrum Ruchu Harcerskiego w Krakowie w Forcie Łapianka.
- Integracja różnych środowisk harcerskich wokół samorządu Krakowa.
- Znaczące zmniejszenie zadłużenia lokali użytkowych.
- Odzyskanie części lokali od osób niepłacących.
- Wprowadzenie działań wspierających branże chronione i zanikające.
- Wprowadzenie działań wspierających przedsiębiorców nieradzących sobie z kosztami wynajmu.
- W okresie pandemii udzielenie prawie 100 tysięcy pożyczek na ratowanie firm.
- Działania wspierające dla likwidowanych zakładów pracy (Arcelor Mittal).
- Otwieranie możliwości pracy dla cudzoziemców.
- Krakowska innowacja – Krakowskie Obserwatorium Rynku Pracy.
- Regularna współpraca z placami targowymi.
- Wypracowywanie szczególnych rozwiązań.
- Wprowadzenie nowego regulaminu.
- Wprowadzenie nowych zasad wynajmu.
- Działania promocyjne.
- Udział i reprezentowanie Miasta Krakowa na spotkaniach UMP.
- Proponowanie szeregu rozwiązań i koncepcji.
- Aktywny udział w konsultacjach aktów prawnych.