Podsumowanie szóstego tygodnia 

Zobacz wszystkie artykuły z cyklu Kraków w czasach zarazy >>

Mimo że najważniejszym problemem dla nas wszystkich powinno być ratowanie zdrowia i życia mieszkańców, a także zabezpieczanie ich perspektyw życiowych – znów najważniejszym tematem są wybory i dziwne działania wokół wyborów.

Czwarty tydzień kwietnia, szósty tydzień Krakowa w czasach zarazy, to z jednej strony duże, pozytywne działania zabezpieczające Miasta i Państwa, ale dominuje sprawa wyborów i dziwne, a czasem kuriozalne działania wokół tej kwestii.

Najpierw te działania pozytywne, wspierające mieszkańców.

Znacząco rośnie skala udzielanej pomocy Miasta, ale i Państwa, na rzecz przedsiębiorców. Z jednej strony ulgi i prolongaty w zakresie podatku od nieruchomości. Liczymy, że kilka tysięcy przedsiębiorców z tego skorzysta, nie zapłaci, zapłaci później lub zapłaci mniej. To dla budżetu Miasta Krakowa uszczerbek idący w grube dziesiątki milionów złotych. Ponad tysiąc przedsiębiorców skorzystało ze wsparcia w zakresie wynajmu miejskich lokali użytkowych, znaczna część zawieszając działalność płaci minimalny czynsz, część płaci częściowy, a pewna część w ogóle zrezygnowała z wynajmu.

W stosunku do ponad 15 tysięcy rodzin zawiesiliśmy podwyżkę czynszów. Wstrzymaliśmy opłaty w strefie płatnego parkowania. To też znaczny uszczerbek dla budżetu Miasta. Ruszyła szeroka pomoc wobec ludzi kultury: ulgi, prolongaty, umorzenia, granty, programy wsparcia – nasz program „Kultura odporna” stawiany jest w wielu samorządach za wzór.

Ruszyła także pomoc dla organizacji pozarządowych – też ulgi, umorzenia, prolongaty, granty. Nie wiemy ile NGO to uratuje, ale na pewno jest wsparciem. Rusza program wspierania instytucji kultury. Jesteśmy  jednym z pierwszych  polskich samorządów organizujących takie wsparcie.

To wszystko jest po to, aby w miarę miejskich możliwości utrzymać aktywność gospodarczą czy społeczną, utrzymać i merytorycznie i finansowo. Oczywiście to utrzymanie jest na niższym niż przed pandemią poziomie, ale daje szansę na restart. To wszystko kosztuje, ale jeszcze więcej negatywnie znaczy uszczerbek na dochodach z PIT, CIT, podatku od nieruchomości, na dochodach z biletów i na wielu innych.

Jako samorząd Krakowa mamy doświadczenie w zarządzaniu kryzysem, bowiem kilka lat temu mieliśmy podobną, choć na o wiele niższym poziomie, sytuację kryzysową. I wtedy bardzo szybko podjęliśmy działania reformujące finanse Miasta. Robiliśmy to szybko, zaciskając zęby wdrażając niepopularne działania. Wielu było zaskoczonych, ale to dało efekty i kiedy inne samorządy „nurkowały” finansowo, my wychodziliśmy z kryzysu.

Może właśnie ze względu na te doświadczenia, choć podejmowane w sytuacji, kiedy „luka” finansowa wynosiła tylko 4-6%  dochodów – Miasto podjęło znaczne finansowo, ale i symbolicznie oszczędności. Kiedyś luka stanowiła 4-6%, teraz przewidujemy lukę na poziomie 10-12%, a może i więcej. Dlatego działania Miasta muszą być bardzo znaczne i bardzo szybkie. W przeciwnym razie może okazać się, że realnie pieniędzy nie będzie na nic. Dlatego działamy szybko i wyraźnie. Mimo czasem niepopularności, mimo niezrozumienia intencji. Nadchodzący kryzys może przewrócić wszystko i musimy być do tego maksymalnie przygotowani. Nawet jeśli będzie bolało, a na pewno będzie bolało. Jednak ból przygotowanych zmian będzie dużo mniejszy niż ból nieprzygotowanego zderzenia się z „finansowym tsunami”.

Częścią pomocy dla przedsiębiorców jest pomoc w ramach tarcz antykryzysowych. Tarcze te są często mocno krytykowane, także przeze mnie. Ale trzeba przyznać, że jest to pomoc – oczekiwana przez przedsiębiorców pomoc finansowa.

Pożyczki dla mikroprzedsiębiorców to w Krakowie prawie 16 tysięcy zgłoszeń, część papierowo, znaczna część elektronicznie. W przypadku takiej masówki potrzebne jest inne, bardziej automatyczne podejście. Kierując do obsługi pożyczek wszystkie możliwe osoby, angażując osoby z innych jednostek, możemy skrócić czas o 20-30%. A potrzebujemy skrócić czas 3-4 razy czyli o 60-80%. Ten problem dotyczy chyba wszystkich Urzędów Pracy w dużych miastach, więc potrzeba rozwiązań systemowych, realizowanych przez stosowne ministerstwa. Automatyczne kopiowanie danych i przenoszenie między systemami informatycznymi, automatyczne sprawdzanie zasadności pomocy, automatyczne wyliczanie parametrów decyzji to podstawa zmian, które na pewno są oczekiwane i przyspieszą obsługę przedsiębiorców. Trzeba to pilnie zrobić, a samorządowcy na pewno pomogą i zrobią co można, aby tę obsługę przedsiębiorców przyspieszyć.

Dużo pracy trzeba poświęcić na „odmrażanie” pracy urzędów obsługujących mieszkańców. W Krakowie przyjęliśmy, że sprawy do urzędów można przekazywać drogą elektroniczną, ePUAP lub email, drogą pocztową, także poprzez wrzutnie, do których można wrzucać dokumenty. W każdej jednostce są infolinie obsługujące mieszkańców, informujące o zasadach obsługi, ale także umawiające na obsługę indywidualnie na miejscu. To praktycznie najszersza obsługa mieszkańców wśród samorządów w Polsce. Teraz rozszerzamy właśnie tę obsługę osobistą, będzie można umawiać się szerzej, choć z zachowaniem restrykcji antywirusowych. Planujemy też kilka innowacji, umożliwiających mieszkańcom szybszą obsługę.

Tym wszystkim zajmujemy się jako samorządowcy. Podsumowując tydzień nie sposób jednak nie odnieść się do spraw wyborczych. Najpierw mieliśmy opozycyjną propozycję organizacji wyborów, przesuwającą termin, poprzez ogłoszenie stanu klęski, o 1 rok. Ja przedstawiłem kilka (5) funkcjonujących w obiegu wariantów, widząc jako najbezpieczniejsze 2 warianty – właśnie przesunięcie o rok albo głosowanie wcześniej, ale jednak po okresie stanu nadzwyczajnego.

W międzyczasie samorządy otrzymały głęboką nocą praktycznie niepodpisanego emaila, nakazującego przekazanie Poczcie Polskiej lokalną bazę danych wyborczych. Kiedy ustawa nie została jeszcze uchwalona i podpisana, więc nie weszła w życie – żądane jest przekazanie bazy danych osobowych, maksymalnie wrażliwej, z danymi osobowymi milionów mieszkańców. To zdarzenie nie mające precedensu. Nie dziwne więc, że zdecydowana większość polskich samorządów, niezależnie od politycznych orientacji, odmówiła takich działań.

Trzeba powiedzieć, że takie działania kompromitują władze to robiące, kompromitują wybory, znacząco obniżają rangę tak wybieranego stanowiska. To jedna z największych na teraz kompromitacji Państwa Polskiego. Tak nie wolno, niezależnie od politycznych orientacji, działać i stanowisko samorządowców, także niezależne od politycznych orientacji, dobitnie to pokazało.

Polecane na stronie

  • Nowa uchwała ws. zasad wynajmowania lokali komunalnych [ więcej ]
  • Nowy komisariat Policji [ więcej ]
  • Nowa ulica 8. Pułku Ułanów [ więcej ]
  • Rewitalizacja Fortu 52 Borek [ więcej ]
  • Akcja „Płać podatki w Krakowie” oraz Karta Krakowska – podsumowanie 2019 [ więcej ]
  • Ostatnie Okiem Przewodniczącego Bogusława Kośmidera [ więcej ]
  • Skwer Wolności na Estońskiej - marzenia się spełniają! [ więcej ]

Sprawy PO

  • Platformerski program gospodarczy – inauguracja Forum Gospodarczego Krakowskiej PO [ więcej ]

Najnowsze informacje

Multimedia   ·   Artykuły

Więcej informacji w dziale media >

  • © Bogusław Kośmider 2006-2019
stat4u