Podsumowanie 13. tygodnia Krakowa w czasach zarazy

Zobacz wszystkie artykuły z cyklu Kraków w czasach zarazy >>

Już ponad 3 miesiące pandemii. Nastąpiło zdecydowane zwolnienie wymagań wobec osób w przestrzeniach publicznych, co wielu dziwi. A wielu twierdzi, że pandemia to jakieś oszustwo. Przydałoby się czytelne pokazanie co się dzieje, bowiem takie zmienne podejście rodzi wiele pytań i niejasności. Władze publiczne – państwowe – coraz częściej dają zgoła znacząco zmienne sygnały. Potrzebne jakieś podsumowanie i pokazanie perspektyw.

Tymczasem w ostatnim tygodniu w Polsce działo się sporo:

Trwa kampania wyborcza do wyborów Prezydenta RP. Niewątpliwie wielkim sukcesem było zebranie w ciągu 4 dni ponad 1,6 mln podpisów przez Komitet Wyborczy Rafała Trzaskowskiego. Te kilka dni dane przez Marszałkinię Sejmu na zebranie podpisów pokazało, że im bardziej się Polaków dociska tym bardziej pokazują niezależność i waleczność. Zebranie tych podpisów w ciągu 4 dni to wielki sukces, ale też pokazanie, że wszystko jest możliwe.

W trakcie kampanii pojawił się problem ludzi przyznających się do bycia gejami, lesbijkami, biseksualnymi czy transseksualnymi, czyli LGBT. Jedni uważają, że takich ludzi nie ma, jest tylko ideologia LGBT. Inni uważają, że tacy ludzie są, ale nie powinni się specjalnie afiszować i żądać praw – w opinii tak uważających – praw specjalnych. Jeszcze inni uważają, że LGBT to ludzie, którzy mają te same prawa co wszyscy inni, więc powinni być równo traktowani. Zdecydowana większość krajów uznaje za właściwą tę ostatnią postawę, część jednak traktuje LGBT jako ideologię. Ten spór ma charakter cywilizacyjny i rozstrzygnie stosunek Państwa Polskiego do tych ludzi na najbliższe lata.

Pokazał się ważny, może kluczowy dylemat tych wyborów, czyli w co inwestować środki, których i tak będzie bardzo mało. Jedni mówią, żeby inwestować w wielkie inwestycje, tak jak w latach 30-tych XX wieku, kiedy powstała Gdynia, Staropolski Okręg Przemysłowy. Drudzy mówią, że lepiej te wielkie inwestycje wstrzymać, bowiem w obecnej sytuacji przekop Mierzei Wiślanej czy Centralny Port Komunikacyjny to inwestycje bez szans na powodzenie, a lepiej robić inwestycje lokalne: lokalne centra rozwoju, szpitale, lokalne strefy przemysłowe. Pogląd pierwszy to centralne wielkie inwestycje, pogląd drugi to inwestycje lokalne, samorządowe.

Długi weekend to okazja do wypoczynku, ale i pokazania stosunku do pandemii. Byłem, widziałem, czasem interweniowałem. Ludzie już w pandemię nie wierzą, nie uważają za właściwe noszenie maseczek czy zachowywanie społecznego dystansu. To może spowodować nawrót pandemii  i odpowiedzialność za to poniosą ludzie zarządzający taką polityką.

Sprawy krakowskie:

Odbyła się kolejna sesja Rady Miasta. Główny omawiany problem to reakcja na wprowadzone przez Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarząd Transportu Publicznego zmiany w zakresie preferencji dla ruchu rowerowego kosztem ruchu samochodowego. Państwo wiedzą, że nie korzystam ze względów zdrowotnych z roweru, a raczej z samochodów. Jednak uważam, że w większości wdrożone pomysły są konieczne i właściwe dla takiego miasta jak Kraków. Coraz więcej ludzi, choć nie ja, korzysta z rowerów i to musi mieć odpowiedź w rzeczywistych preferencjach w Krakowie. Jeżeli chcemy być miastem nowoczesnym, jak europejskie metropolie podobne do Krakowa (Lyon, Mediolan, Barcelona, Wiedeń, Monachium), to musimy się otworzyć na rowery i transport publiczny. Alternatywą są miasta azjatyckie czy amerykańskie (ale też już nie wszystkie), gdzie samochody mają preferencje i wszędzie mogą wjechać i parkować. Oczywiście hejterzy mogą doszukiwać się oszustw i nadużyć, ale kierunek jest nieunikniony i trzeba dać szansę pomysłodawcom na sprawdzenie w realiach tych możliwości. Opory są, tak jak kiedyś z ograniczeniem wjazdu do centrum, czy ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Opory były ogromne, a dziś już nikt prawie o tym nie pamięta i nie wyobrażamy sobie Krakowa bez tych rozwiązań. Dajmy szansę nowoczesnym rozwiązaniom i innowacjom…

Jednym z ważniejszych dylematów, przed którym stał i stoi Kraków to wybór, czy jesteśmy miastem dla mieszkańców czy miastem dla turystów. Tą kwestią zajmowałem się już od 2011 roku, wielokrotnie proponując i wdrażając pomysły i rozwiązania. Uważam, że ten dylemat jest fałszywy. Zasadnym jest znalezienie porozumienia i równowagi między potrzebami mieszkańców a potrzebami przedsiębiorców i gości Krakowa.

W 2017 roku pisałem, że: „Nie będzie więc polepszenia sytuacji w Krakowie bez dwóch zasadniczych zmian. Zmiana pierwsza to zmiany prawne, umożliwiające samorządowi większą ingerencję w sposób wykorzystania nieruchomości. Zmiana druga – porozumienie między przedsiębiorcami a mieszkańcami z udziałem samorządu w celu wypracowania obowiązujących kompromisowych reguł współistnienia.” (cały tekst dostępny tutaj). Niektórzy teoretycy sugerują opowiedzenie się tylko za racjami mieszkańców, kosztem przedsiębiorców i gości. Ja zdecydowanie opowiadam się za wypracowywaniem kompromisu i taki kompromis będę starał się tworzyć. Pierwszy krok w postaci akcji „Odpowiedzialny sprzedawca” został zrobiony, drugi w postaci akcji miejskiej w postaci wzmożonych interwencji w miejscach krytycznych został zrobiony, trzeci w postaci wniosków do zmian legislacyjnych też został zrobiony. Kolejny krok to inicjatywa legislacyjna parlamentarzystów w zakresie zmian prawnych. Nie od razu Kraków zbudowano, ale kompromis jest możliwy tylko wymaga wsparcia i odstąpienia od skrajnych rozwiązań.

Polecane na stronie

  • Nowa uchwała ws. zasad wynajmowania lokali komunalnych [ więcej ]
  • Nowy komisariat Policji [ więcej ]
  • Nowa ulica 8. Pułku Ułanów [ więcej ]
  • Rewitalizacja Fortu 52 Borek [ więcej ]
  • Akcja „Płać podatki w Krakowie” oraz Karta Krakowska – podsumowanie 2019 [ więcej ]
  • Ostatnie Okiem Przewodniczącego Bogusława Kośmidera [ więcej ]
  • Skwer Wolności na Estońskiej - marzenia się spełniają! [ więcej ]

Sprawy PO

  • Platformerski program gospodarczy – inauguracja Forum Gospodarczego Krakowskiej PO [ więcej ]

Najnowsze informacje

Multimedia   ·   Artykuły

Więcej informacji w dziale media >

  • © Bogusław Kośmider 2006-2019
stat4u