Newsletter – 22 lutego 2016

Kolejny raz informacje z samorządu. Najpierw skrótowo, potem szczegółowo:

  • O Radzie Miasta, o wstępnej koncepcji metra, o rezolucji w sprawie finansowania inwestycji krakowskich.
  • O Trasie Łagiewnickiej – najważniejszej decyzji inwestycyjnej Krakowa, o decyzji, o argumentach, o ciągu dalszym.
  • O przyspieszeniu działań antysmogowych, o uproszczeniu procedur, o 9 dniach, o doradcach, o liście rekomendowanych dostawców. Ale i o propozycjach dalszych działań.
  • O ważnych sprawach dzielnicowych, o dzielnicowym barometrze, o konferencji, o Forum Przyszłości Dzielnic.

Teraz szczegóły:

  • W środę odbyło się kolejne posiedzenie Rady Miasta. Najważniejsze sprawy to decyzja w sprawie Trasy Łagiewnickiej, to rezolucja w sprawie finansowania przez Rząd inwestycji w Krakowie, modyfikacja uchwały – Programu Ograniczania Niskiej Emisji i wreszcie sprawy metra. Na sesji pokazane zostało wstępne studium wykonalności metra w Krakowie. Przeanalizowano kilkanaście wariantów, niektóre odrzucono ze względów finansowych, niektóre z ruchowych. Najbardziej obiecujący staje się wariant wpuszczenia tramwajów pod ziemię w centrum miasta. To tzw. lekkie metro albo premetro. Będę o tym pisać szczegółowo w przyszłości. Drugą ważną sprawą była rezolucja w sprawie finasowania przez Rząd Rzeczpospolitej inwestycji w Krakowie, w szczególności północnej obwodnicy Krakowa i ulicy Kocmyrzowskiej . Wiele było o tym dyskusji przy kampanii wyborczej, wiele obietnic i czas na ich realizację.
  • Rada przyjęła decyzję w sprawie powołania spółki do realizacji Trasy Łagiewnickiej. Taka była treść uchwały, choć dyskusja nie tego tylko dotyczyła. Powołaliśmy spółkę, bo była to najlepsza forma finansowania inwestycji, ze względu na możliwości finansowania, ze względu na najniższy koszt finansowania, ze względu na możliwość szybkiego odliczania VAT, ze względu na możliwość prowadzenia przez tę spółkę innych inwestycji. W sprawach finansowych – całość refinansowania spółki poprzez podwyższenie kapitału przez Miasto jest zawarte w Wieloletniej Prognozie Finansowej, jest sprawdzone przez RIO i zewnętrzne instytucje finansowe. Ewentualne i mocno możliwe częściowe finansowanie ze środków UE tylko zmniejszy to obciążenie, i tak możliwe do objęcia przez Miasto. Obecna i przyszła sytuacja Krakowa jest niezła, mamy jeden z niższych wśród dużych miast wskaźnik zadłużenia. To o powodach finansowych decyzji. O powodach ruchowych była już mowa, ale przypomnę, że Trasa Łagiewnicka ma odciążyć ATW-Konopnicką-Kamieńskiego, ma dać połączenie tramwajowe Ruczaju z Kurdwanowem, że Trasa Łagiewnicka jest częścią tzw. Trzeciej Obwodnicy, składającej się też z Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Zaczynamy od Trasy Łagiewnickiej, bo jest najbardziej przygotowana, bo była już przez lata konsultowana, bo daje najszybciej efekty. Dyskutowaliśmy o wielkości tej trasy, przyjęliśmy uchwałę kierunkową, określającą możliwe inne parametry Trasy. Decyzja ws. Trasy Łagiewnickiej została podjęta i jest to decyzja porównywalna z decyzją o wytyczeniu Alei Trzech Wieszczów w Krakowie.
  • Przyjęliśmy uchwałę zmieniającą Program Ograniczenia Niskiej Emisji. Znacząco uprościliśmy proces wypełniania dokumentów potrzebnych do likwidacji paleniska, wprowadziliśmy bezgotówkowy system płacenia, już mieszkaniec nie będzie czekał na dotację i ponosił przejściowo pełnych kosztów. Mamy armię doradców, chodzących po domach, namawiających do zmiany, pomagających wypełnić wniosek. Gotowy wniosek będzie rozpatrywany w ciągu 9 dni, to ogromne przyspieszenie. Wreszcie, prezydent przygotuje listę rekomendowanych dostawców usług likwidujących paleniska. To na pewno poprawi współpracę, zmniejszy zagrożenia i spowoduje większą efektywność. To dobre kroki w dobrą stronę. Proponuję rozważyć w niedalekiej przyszłości następujące działania:
    • Podział Krakowa na kilka rejonów likwidacji palenisk i przygotowanie przetargów na wyłonienie podmiotów realizujących wymianę palenisk w rejonach,
    • Pełne zajęcie się mieszkańcem, wręcz „zaopiekowanie się nim” ,
    • Mapa drogowa likwidacji palenisk czyli harmonogram rzeczowo – finansowy likwidacji palenisk , tak aby w  pierwszej kolejności  następowała likwidacja  palenisk najbardziej uciążliwych,
    • Obywatelski system kontroli i monitoringu.
  • We wtorek, w godzinach 11-15 w Centrum Obywatelskim na Stadionie Wisły, ul.Reymonta 20, wejście LE odbędzie się Konferencja poświęcona przyszłości dzielnic Krakowa (i nie tylko). W konferencji wezmą udział eksperci: prof. Hausner, prof. Izdebski, prof. Górniak, prof. Majchrowski i wielu innych. Zapraszamy, to kolejne spotkanie w ramach Forum Przyszłości Dzielnic, forum dyskusji o przyszłości i perspektywach dzielnic w Krakowie. Przy okazji przypominam wynik badań społecznych Barometr w układzie dzielnicowym, wyniki są zaskakujące. O sytuacji dzielnic w Polsce i możliwych perspektywach pisałem też w osobnym tekście. Krakowskie dzielnice to najlepsze dzielnice w Polsce, ale w porównaniu z europejskimi dzielnicami to druga liga. Jak wejść do ekstraklasy małego samorządu, co zrobić aby krakowskie dzielnice były najlepsze w Europie – o tym we wtorek. Zapraszam !

Pozdrawiam wszystkich.

Bogusław Kośmider
Przewodniczący Rady Miasta Krakowa kadencji 2014-2018
2 Koło Gospodarcze PO w Krakowie

«   ·   »

Polecane na stronie

  • Nowa uchwała ws. zasad wynajmowania lokali komunalnych [ więcej ]
  • Nowy komisariat Policji [ więcej ]
  • Nowa ulica 8. Pułku Ułanów [ więcej ]
  • Rewitalizacja Fortu 52 Borek [ więcej ]
  • Akcja „Płać podatki w Krakowie” oraz Karta Krakowska – podsumowanie 2019 [ więcej ]
  • Ostatnie Okiem Przewodniczącego Bogusława Kośmidera [ więcej ]
  • Skwer Wolności na Estońskiej - marzenia się spełniają! [ więcej ]

Sprawy PO

  • Platformerski program gospodarczy – inauguracja Forum Gospodarczego Krakowskiej PO [ więcej ]

Najnowsze informacje

Multimedia   ·   Artykuły

Więcej informacji w dziale media >

  • © Bogusław Kośmider 2006-2019
stat4u