Kraków w czasach zarazy – 60. tydzień

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2021 r.

Zobacz wszystkie artykuły z cyklu Kraków w czasach zarazy >>

60. spotkanie z blogiem „Kraków w czasach zarazy”. Pandemia wygasa, zaszczepionych w pełni tylko 11%, a władza nie umie się dogadać w najważniejszej polskiej kwestii: planu działania po pandemii. W Krakowie „luzujemy”, ale też podsumowujemy półmetek kadencji. Teraz skróty, potem rozwinięcie, najpierw sprawy ogólnopolskie, potem krakowskie.

Zaczynamy od ogólnopolskich:

  • Ewidentnie pandemia się zmniejsza, ale nie kończy. Widać już luzowanie wszystkich obostrzeń, a mamy zaszczepionych tylko 11% ludzi.
  • Dyskusja i spór o ratyfikowanie zgody Rzeczpospolitej na Fundusz Odbudowy i zatwierdzenie Krajowego Planu Odbudowy pokazują, że władze „dzielą i rządzą”, a powinny łączyć, aby odbudowa stała się ponadpolitycznym ogólnopolskim projektem. Tak, niestety, nie jest…
  • Spór o ratyfikację i zatwierdzenie KPO pokazał podział na opozycji, a najważniejsza jest współpraca i o tym pewna propozycja.

Sprawy krakowskie:

  • Luzujemy co się da, ale dbamy o bezpieczeństwo pracowników i mieszkańców.
  • Mamy prawie półmetek kadencji, krótkie podsumowanie działań Miasta.
  • Wstępne podsumowanie moich działań jako wiceprezydenta.


 

I wersja lekko rozszerzona w zakresie spraw ogólnopolskich:

1. Początek maja pokazuje, że w wielu miejscach i środowiskach następuje otwarcie. Sprzyja temu ogólne „luzowanie” obostrzeń pandemicznych. A przecież mamy zaszczepionych aż, ale chyba jedynie, 11% populacji. To stosunkowo mało w porównaniu z innymi państwami. To chyba za mało, aby wszystko prawie otwierać. Teraz najważniejsze jest maksymalizowanie ilości zaszczepionych, ale nie poprzez widowiskowe i propagandowe wydarzenia, a przede wszystkim poprzez docieranie do wszystkich. 

2. Wokół ratyfikacji Funduszu Odbudowy i zatwierdzenia Krajowego Programu Odbudowy pokazało się kilka bardzo niepokojących spraw. Po pierwsze władza rozgrywa to politycznie, starając się dzielić opozycję, co jej (władzy) się udaje. PO wespół z PSL proponowały potraktowanie tego ponadpolitycznie i wprowadzenie systemu ponadpartyjnej kontroli sposobu wydatkowania środków, ale i proponowały inny, bardziej pro-samorządowy sposób podziału. PiS próbowało opozycję podzielić i dogadało się z Lewicą, z pominięciem reszty opozycji. I to się udało. Opozycja została podzielona. Stracono okazję do ponadpolitycznego, ponadpartyjnego podejścia do wielkiego, bardzo ważnego dla Rzeczpospolitej tematu. Kiedyś, choćby z NATO, tak ponadpartyjnie i ponadpolitycznie się udało. Teraz nie. Kiedyś, mimo wielkich różnic, elity polityczne potrafiły się dogadać, teraz nawet nie zaczęły. Wina czasów czy elit?

3. Podzielona opozycja, zarzuty a nawet wręcz nienawiść pomiędzy jej członkami to bardzo niedobra sytuacja na opozycji. To trzeba przerwać, zmienić, zaproponować inną perspektywę. Należy stworzyć jakąś formę politycznego informowania się, a może nawet dogadywania się na opozycji. Jeden z weteranów polskiej opozycji – Edward Nowak z Krakowa zaproponował taką formę – Komisję Porozumiewawczą (zwał jak zwał). Jakaś forma porozumiewania się, informowania się o działaniach, a może uzgadniania działań, jest konieczna i opozycja wyciągając wnioski z obecnej niekorzystnej sytuacji powinna co najmniej zrobić taki system porozumiewania się. To minimum. I panowie, nasi liderzy –po to Was wybraliśmy, aby było lepiej, więc działajcie, my podpowiadamy.

I sprawy krakowskie:

1. W sprawach miejskich i urzędowych luzujemy obsługę, ale robimy to stopniowo, racjonalnie i ostrożnie. Przez całą pandemię działania urzędu w zakresie obsługi miały przede wszystkim na celu ochronę zdrowia i życia pracowników urzędu i obsługiwanych mieszkańców. Pewnie dlatego mieliśmy stosunkowo mało zachorowań. Wprowadziliśmy szereg rozwiązań ułatwiających mieszkańcom obsługę, jak np. urny na papierowe wnioski i urzędomaty dla bezpiecznego składania i odbierania dokumentów. Na szeroką skalę, największą w Polsce, wdrożyliśmy elektroniczną obsługę mieszkańców. Jednak wprowadziliśmy też  znaczne ograniczenia w zakresie sposobu i ilości obsługi. Dla wielu te ograniczenia były powodem złości, zawodu i negatywnych reakcji. Na szczęście negatywne reakcje dotyczyły nie więcej niż 0,5% wszystkich spraw, ale i tak bardzo poważnie traktowaliśmy te krytyki i uwagi. Jednak bezpieczeństwo pracowników i obsługiwanych mieszkańców były dla nas priorytetem. 

2. Kadencja 2018-2023 mija właśnie półmetek, czyli 2,5 roku funkcjonowania. Niektórzy dokonują ocen i warto ocenić ten mijający czas. Najważniejsze było radzenie sobie z pandemią. Bardzo sprawna reakcja krakowskiego samorządu na pandemię to najważniejszy atut. Projekt PAUZA bardzo mocno wspierający krakowskich przedsiębiorców, system wsparcia instytucji kultury, bardzo sprawne działanie całego systemu infrastrukturalnego Krakowa, zajęcie się wszystkimi grupami społecznymi, w tym najbardziej zagubionymi w pandemii, co zaowocowało bardzo niską zachorowalnością osób z tych grup, bardzo sprawne zabezpieczanie możliwej pomocy finansowej i wreszcie sprawna i efektywna obsługa mieszkańców – to wielki pozytyw i właściwe „zaopiekowanie  się” mieszkańcami w czasach pandemii.

Drugim wielkim plusem tej kadencji był skok inwestycyjny. Ruszyły wielkie inwestycje ogólnokrakowskie, ale i mniejsze, lokalne. I działo się to wtedy, kiedy pandemia wchodziła w najgorszy czas. Wielu poszło wtedy w głębokie inwestycyjne oszczędności – samorząd krakowski poszedł w duże inwestycje. W ten sposób wspieramy firmy inwestycyjne, pracowników, ale i korzystamy z tańszych usług. Wszystkim się to opłaca. A możliwe to było, bo choć nastąpił znaczny spadek aktywności turystycznej w Krakowie, to jednak nowy motor gospodarczy Krakowa, jakim jest przemysł wsparcia biznesu, zamortyzował braki wynikające ze spadku aktywności gospodarczej w innych dziedzinach. Niewielu o tym pisze, niewielu chce o tym pisać, a przecież tak jest. To duży plus gospodarki Krakowa, plus na który wpływ miał samorząd Krakowa.

Trzeci plus połowy tej kadencji to kluczowy projekt tej kadencji – Wesoła. To zakup nieruchomości, to konsultacje społeczne, to wreszcie formułowany plan dla tego obszaru. I czwarty plus tej części kadencji to skok mieszkaniowy. Udało się oddać potrzebującym mieszkańcom prawie 1200 mieszkań, w tym ponad 500 nowo zbudowanych i prawie 700 wyremontowanych pustostanów, to coroczna lista mieszkaniowa, to pierwsza po 12 latach reforma czynszów. Sprawne zabezpieczenie mieszkańców i przedsiębiorców w czasach pandemii, skok inwestycyjny spowodowany mocnymi gospodarczymi amortyzatorami  Krakowa, wielki projekt Wesołej i skok mieszkaniowy to ważne atuty tej części kadencji.

3. Mam też zaszczyt podsumować tę część kadencji ze swojego punktu widzenia. Jako wiceprezydent zajmujący się obsługą mieszkańców, w tym mieszkalnictwem, za główne atuty tej części kadencji widzę po pierwsze właśnie skok mieszkaniowy. Jak było napisane wyżej: ponad 1200 przekazanych mieszkań, w tym ponad 500 nowych, prawie 700 wyremontowanych pustostanów, coroczna lista mieszkaniowa, pierwsza od 12 lat regulacja czynszów. Pierwszy raz od lat znacząco skróciliśmy czas oczekiwania na mieszkanie i wprowadziliśmy czytelne reguły. Mieszkańcy to widzą i doceniają.

Po drugie ważnym atutem tej części kadencji było bardzo sprawne pomaganie krakowskim przedsiębiorcom w czasach pandemii. Obsłużyliśmy prawie 70 tysięcy wniosków o mikropożyczki, prawie 20 tysięcy wniosków o pomoc dla małych i średnich przedsiębiorców, ponad tysiąc NGO. Zorganizowaliśmy działania osłonowe po zamknięciu wielkiego pieca. Znacząco skróciliśmy czas obsługi cudzoziemców. To wszystko spowodowało, że w Krakowie przybyło ponad 30 tysięcy nowych podatników, co dało ponad 90 mln zł do budżetu Miasta.

Trzecim ważnym elementem tej części kadencji było znaczące przyśpieszenie i zwiększenie jakości obsługi. Działo się to mimo pandemii, mimo ograniczeń. Wprowadziliśmy innowacyjne urzędomaty, a Kraków jest liderem w obsłudze elektronicznej wśród miast metropolitalnych. W czasie pandemii przyjęliśmy jako priorytet bezpieczeństwo, pracowników i obsługiwanych mieszkańców. Jednak docelowo, przed i po pandemii, obsługa mieszkańców odbywa się w największej w metropolitalnych miastach ilości punktów obsługi mieszkańców, także w galeriach handlowych. Odbywa się też docelowo najdłużej czasowo, bo w godzinach 8-18, a w soboty w galeriach w godzinach 10-18. Na dodatek wśród miast metropolitalnych mamy najwięcej obsługi elektronicznej. I też jest sukces tej kadencji.

Polecane na stronie

  • Nowa uchwała ws. zasad wynajmowania lokali komunalnych [ więcej ]
  • Nowy komisariat Policji [ więcej ]
  • Nowa ulica 8. Pułku Ułanów [ więcej ]
  • Rewitalizacja Fortu 52 Borek [ więcej ]
  • Akcja „Płać podatki w Krakowie” oraz Karta Krakowska – podsumowanie 2019 [ więcej ]
  • Ostatnie Okiem Przewodniczącego Bogusława Kośmidera [ więcej ]
  • Skwer Wolności na Estońskiej - marzenia się spełniają! [ więcej ]

Sprawy PO

  • Platformerski program gospodarczy – inauguracja Forum Gospodarczego Krakowskiej PO [ więcej ]

Najnowsze informacje

Multimedia   ·   Artykuły

Więcej informacji w dziale media >

  • © Bogusław Kośmider 2006-2019
stat4u