Akcja „Płać podatki w Krakowie” – Podsumowanie 2018
Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 r.
Prowadzona po raz 7. akcja „Płać podatki w Krakowie” przyniosła w kilku aspektach interesujące wyniki.
W 2018 roku przybyło:
- 3169 podatników netto (bez korekty wynikającej ze zgonów)
- 14690 podatników brutto (z uwzględnieniem zgonów)
- wzrost w stosunku do roku 2017 – 2,45%.
W roku 2018 do budżetu miasta wpłynie dodatkowo 36,7 mln zł (14 690 nowych podatników razy ok. 2500 zł).
Dotychczas akcja „Płać podatki w Krakowie” przynosiła systematyczny wzrost – od 6715 podatników w 2012 do 21085 podatników w 2017 roku. W stosunku do 2017 roku nastąpił spadek o 6395 podatników (z uwzględnieniem zgonów).
Warto zwrócić uwagę na liczbę zgonów w Krakowie na przestrzeni 6 lat. Ich liczba oscylowała około 7 tysięcy. W 2018 roku statystyki wykazały 9004 zgony.
Szacunkowe wpływy przed wprowadzeniem akcji „Płać podatki w Krakowie” wynosiły w latach 2012-2014 33,5 mln złotych. W latach 2015-2018 to kwota prawie 140 mln zł.
Dodatkowy wpływ do budżetu w latach 2012-2018 z tytułu wzrostu liczby podatników można oszacować na ok. 173 mln zł.
Ocena i wnioski
Analizując tylko ostatnie lata (2015-2018) można zauważyć znaczny wzrost liczby podatników, większą dynamikę wzrostu niż w innych polskich miastach metropolitalnych oraz znaczne wpływy z dochodów PIT do budżetu miasta. Widać też wyraźnie, że spada przyrost podatników, wzrasta liczba zgonów oraz następuje nasycenie taką formą promocji.
Jest to spowodowane wyczerpaniem prostych rezerw w zakresie PIT. Oczywiście dalej istnieje potencjał w zakresie pozyskiwania nowych podatników. Potrzebne są jednak działania szersze, bardziej atrakcyjne dla przyszłych podatników.
Dlatego z początkiem sierpnia została wprowadzona Karta Krakowska, program lojalnościowy dla mieszkańców Krakowa i osób płacących tu podatki.
Karta wprowadza zniżki na bilety okresowe komunikacji miejskiej w Krakowie, do muzeów i galerii miejskich, a także obniża ceny usług partnerów programu. Dane z 7 września tego roku mówią, że zostało złożonych blisko 100 tysięcy wniosków o Kartę Krakowską.
Co dalej?
Aby zachęcić nowych podatników do płacenia podatków w Krakowie konieczna jest promocja Karty Krakowskiej, kontynuacja akcji „Płać podatki w Krakowie”. Warto także rozważyć przeprowadzenie badań społecznych w sprawie podatków. Konieczna jest kontynuacja starań o ustawę o związkach metropolitalnych w Rzeczpospolitej, a także o zmianę ustawy o podatku PIT (PIT „samorządowy”).